Elcykler med 45 kilometer i timen

Lynhurtige elcykler er nu i en 12 måneders forsøgsordning blevet gjort lovlige på danske veje og cykelstier. Efter snart et års debat har trafikministeren godkendt forsøget. Elcykler fra f.eks. Cykelexperten.dk af mærkerne Kalkhoff, Gazelle og Specialized – såkaldte Speed Pedelecs sælges altså øjeblikkeligt.

Jeg har selv set med stor frygt for at disse “knallert hurtige” maskiner skulle ramme almindelige cykelstier. Betjent i særdeleshed af ældre mennesker, der i forvejen måske ikke har den største reaktionsevne, og måske heller ikke længere besidder det store trafikale overblik.

Jeg har børnebørn i alderen 4 og 9 år dagligt cykler i skole. De lærer at være opmærksom på deres med trafikanter og orientere sig i trafikken. Men at de nu skal til at orientere sig for cyklister med op til 45 kilomter i timen på cykelstien er jo helt vanvittigt.

Min kone Else cykler selv på elcykel. Hun ejer den nye TÆNK testvinder Gazelle Arroy C7+ HMB , den kører med 25 km/t som topfart. Og tro mig og hende, det er ALT rigeligt på en befærdet cykelsti. Særligt når du kører det nærmest helt uden at træde. Jeg forstår simpelthen ikke behover for at køre hurtigere, i mit øje – handler det om at ældre og besværede for mulighed for at cykle. Ikke nødvendigvis at de får mulighed for at cykle hurtigt.

Jeg forstår ganske enkelt ikke forsøgsordningen, og hvordan det er presset igennem når samtlige organisationer, Dansk Trafiksikkerhed, Dansk Cyklist forbånd, og halvdelen af folketinget – samt befolkningen syntes det er en dårlig idé. Det lugter stygt væk af penge og godt lobby arbejde.. Føj.

For at køre de såkaldte Speed Pedelecs, 45 kilometer Elcykler skal du dog børe cykelhjelm – være over 18 år, og samtidigt er cyklerne mere sikre. Udstyret med båthorn, sidespejl, bremselys, og mange har tilmeld også blinklys. Det er såvidt godt nok, men det har en knallert også – og de må trodsalt kun køre 30 km/t på de samme strækninger… Igen spørger jeg, hvad går der galt?